Hårtap kommer i mange varianter. Hos mange kommer hårtap med alderen, særlig menn er utsatt for økende håravfall med alder, men det oppleves også av mange kvinner. Hos en del starter hårtapet allerede i ungdommen, hvor hårlinjen reduseres gradvis inntil hodet er helt bart. Denne genetiske tilstanden kan også ramme kvinner. Noen opplever ekstremt hårtap og blir helt skallet på kort tid. For så mange som 90 % vil så ekstremt hårtap på kort tid være en midlertidig tilstand, hvor håravfallet stanser og håret kommer tilbake etter noen år. For de som opplever at hårtapet er totalt og permanent, vil løsningen være å forbli skallet – eller velge parykk. Totalt hårtap (Alopecia universales) innebærer at alt kroppshår forsvinner samt inkluderer øyebryn, øyevipper og kjønnshår.

Forskning om hårtap

Det forskes mye på årsaker til hårtap. Forskerne vet fortsatt ikke hvorfor visse hårfollikler er programmert til et kortere liv enn andre. Samtidig antas årsakene til å være hormonelle endringer, gener, stress, sykdom, rusmidler og medikamenter (inkl. cellegift), brannskader, stråling, autoimmune sykdommer. Feilbruk av kosmetiske produkter kan også forårsake hårtap. Det er i tillegg påvist håravfall som skyldes en del medisinske tilstander, som stoffskiftesykdommer, jernmangel, spiseforstyrrelser og diabetes. I disse situasjonene vil normalt håravfall stanse og håret vokse ut igjen ved bedring av tilstanden. Dietter kan også gi hårtap, som lavproteindietter, og ekstreme lavkaloridietter. På Masterklinikken har vi lang erfaring med å vurdere hva håravfallet skyldes, og om vi kan erstatte ditt hårtap og gi deg håret tilbake. Kontakt oss for en samtale om nettopp ditt tilfelle.

Hårtap | Håravfall | Hårtransplantasjon | Masterklinikken

Ta kontakt

Skal vi ringe deg?

Gjennom en uforpliktende samtale vurderer vi din individuelle situasjon. Sten Thure Eriksen er ansvarlig rådgiver. Han har selv tatt behandlingen og har gjennomført over 5000 konsultasjoner.

Hos oss får du gratis konsultasjon før du eventuelt bestemmer deg for å gjøre noe med ditt hårtap. Les mer

Skal vi ringe deg?

Sten Thure Eriksen er daglig leder ved Masterklinikken

Gjennom en uforpliktende samtale vurderer vi din individuelle situasjon. Sten Thure Eriksen er ansvarlig rådgiver. Han har selv tatt behandlingen og har gjennomført over 10.000 konsultasjoner.

Podcast om hårtransplantasjon hos Norges fremste klinikk innen hårtap - Masterklinikken.

Mer informasjon om hårtransplantasjon: