Hvorfor mister du hår?
8 grunner til hårtap

Både menn og kvinner kan oppleve å miste håret, og det forskes stadig mer for å finne ut hvilke faktorer som bidrar til dette. Frem til nå har forskerne identifisert åtte hovedårsaker:

1: Gener

Den viktigste årsaken til hårtap og håravfall er genetisk anlegg for hormonell ubalanse i kombinasjon med at testosteron omdannes til dihydrotestosteron (DHT). I motsetning til hva mange tror, er anlegg for håravfall noe som kan arves fra både mors- og farssiden av familien.

2: Alder

Alder spiller en stor rolle for håravfall og hårtap, ettersom hårsekkene lukker seg mer og mer etter hvert som vi blir eldre.

3: Stress og traumer

Når vi er stresset, produserer kroppen mer testosteron, som omdannes til DHT og avbryter hårets vekstsyklus. Stress og traumer kan også hindre blodtilførselen til kapillarene. Det fører til oksygen- og næringsmangel og dårlig opptak av vitaminer og næring i hårsekkene.

4: Næring og kosthold

Dårlig kosthold, raskt vekttap, høyt inntak av animalsk fett og mangel på biotin, jern, protein og sink kan redusere det livsviktige opptaket av aminosyrer og vitaminer som også håret vårt trenger.

5: Helse

Sykdommer i skjoldbruskkjertelen og bivirkninger av medisiner som brukes i behandlingen av slike sykdommer, er den vanligste helserelaterte årsaken til håravfall.

6: Forandringer i livet

Hormonelle forandringer under graviditet kan føre til tilfeldig håravfall. Dette kan vare fra et halvt til et helt år etter at barnet er født. Kvinner i overgangsalderen kan også oppleve håravfall som følge av hormonelle svingninger.

7: Medisiner

P-piller, steroider og kjemoterapi, i tillegg til mange blodtrykksmedisiner og medisiner mot diabetes og hjertesykdommer kan forårsake tilfeldig eller permanent håravfall. Spør legen din hvilke bivirkninger du kan få av medisinene du bruker.

8: Miljø

Miljøgifter i luft og nedbør, så vel som klor, metaller og mineraler vi kan bli utsatt for, kan føre til hormonell ubalanse, som igjen kan føre til håravfall.

Eksponering av UV-stråler og frie radikaler kan være med på å skade cellene i hodebunnen så de eldes tidligere og skader hårstråene.

Ulrik Kvalkheim Nygård har gjennomført hårtransplantasjon hos Masterklinikken.

Ønsker du mer informasjon?

Kontakt oss her!